Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Prefabrykowane płyty rozjazdowe na węzeł UJ gotowe

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-12-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Tramwajowy węzeł przy UJ powstanie jak z gigantycznych puzzli – 52 prefabrykowane płyty rozjazdowe CONTRACK, o łącznej powierzchni ok. 660 m² i wadze pojedynczych elementów sięgającej 22 ton, są już gotowe. Zamiast tygodni dojrzewania betonu na placu budowy, gotowe „klocki” zostaną szybko wmontowane w ciąg ulic Straszewskiego–Piłsudskiego, skracając czas prac i ograniczając uciążliwości dla pasażerów oraz kierowców.

Krakowski ciąg ulic Straszewskiego-Piłsudskiego zostanie wyremontowany m.in. przy użyciu technologii CONTRACK. Prefabrykacja kluczowych elementów układu rozjazdów tramwajowych ma zmniejszyć uciążliwość prac i skracać standardowy czas zabudowy. Producent zakończył już produkcję wielkogabarytowych prefabrykatów – zostaną ułożone w miejscu docelowym jak ogromne puzzle.

  • Technologia CONTRACK zostanie wykorzystana do przebudowy ul. Straszewskiego od ul. Smoleńsk do ul. Piłsudskiego oraz ul. Piłsudskiego na odcinku od ul. Straszewskiego w Krakowie (UJ/AST)
  • KZN Contrack to producent prefabrykowanych betonowych elementów rozjazdów tramwajowych – wielkogabarytowych płyt, które zostaną wykorzystane do zabudowy. Spółka należy do Grupy KZN Bieżanów.
  • Producentem części stalowej rozjazdów są Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” – spółka-matka Grupy KZN Bieżanów
  • Wykonawcą robót i odbiorcą prefabrykatów jest konsorcjum firm: SPAW-TOR Sp. z o.o. (lider) i PROGREG BUDOWNICTWO Sp. z o.o. (partner)

Trójkąt rozjazdowy wyprodukowany jak wielkie puzzle

Do tej pory technologia CONTRACK została już wykorzystana w takich miastach jak Poznań, Bytom, Mysłowice, Ruda Śląska, Warszawa (plac Zawiszy – cały układ rozjazdów, w tym 121 wielkogabarytowych płyt CONTRACK zabudowanych w 5 tygodni). Kraków do tej pory wykorzystał technologię przy remoncie przejazdu tramwajowego na ul. Telimeny. Węzeł UJ to jednak pierwsze tak rozbudowane użycie technologii w tym mieście – zostaną tu zabudowane aż 52 wielkogabarytowe prefabrykowane rozjazdowe płyty żelbetowe CONTRACK, o łącznej powierzchni ok. 660 m². Do ich wykonania wykorzystano około 237 m³ betonu, a największa z płyt waży 21,8 t. W ten sposób zabudowany zostanie cały trójkąt torowy składający się z 3 rozjazdów dwutorowych pojedynczych, z czego 11 zostało wykonanych ze zbrojeniem hybrydowym.

Tramwajowe prefabrykaty zostaną odebrane i zabudowane przez wykonawcę modernizacji – SPAWTOR.

Dlaczego technologia CONTRACK?

Dotychczasowa technologia zabudowy rozjazdów tramwajowych wymagała wielokrotnego zalewania warstw betonu bezpośrednio na miejscu budowy - czas wiązania wynosi 28 dni (tak zwane dojrzewanie betonu). Płyty CONTRACK przechodzą ten proces u producenta, w miejsce docelowe są dostarczane gotowe do zabudowy. Produkcja nawierzchni w ściśle kontrolowanym otoczeniu fabrycznym, niezależnym od czynników zewnętrznych pozwala na zachowanie dużo większej dokładności i jakości początkowej produktu, co wpływa na podwyższoną trwałość konstrukcji. W połączeniu z najwyższymi standardami montażu powstaje więc cały węzeł rozjazdowy doskonale zintegrowany z jezdnią i przystosowany do długotrwałej eksploatacji.

Na etapie zabudowy technologia pozwala na oszczędność czasu, który jest niezbędny w przypadku wykonania betonowego podlewu „na mokro”, ale kluczowe oszczędności ujawniają się w czasie eksploatacji prefabrykatu. Trwałość betonowej konstrukcji jest trzy razy większa niż stalowej konstrukcji rozjazdu. CONTRACK daje możliwość wymiany stali bez naruszenia nawierzchni betonowej. W czasie życia prefabrykatów można więc zamontować aż trzy rozjazdy, bez potrzeby każdorazowego demontażu i konstrukcji nawierzchni betonowej.

Istotnym atutem prefabrykacji CONTRACK jest też ujednolicenie stosowanych technologii zabudowy - zarówno prostych odcinków torowisk, jak i węzłów rozjazdowych. Dzięki temu na bardzo długich odcinkach jesteśmy w stanie stosować te same procesy budowlane i utrzymaniowe. Wpływa to korzystnie na sposób organizacji prac oraz ich długość, na ograniczenie problematycznych wykonawczo i eksploatacyjnie punktów styku różnych technologii, a w konsekwencji na związane z nimi wydatki.

Podwójna kontrola jakości – próbne ułożenie układu na placu montażowym

Płyty CONTRACK każdorazowo są projektowane na potrzeby konkretnego rozjazdu, przejazdu czy – jak w przypadku przebudowy układu rozjazdów na UJ/AST – całego węzła rozjazdowego. Nie ma tu gotowych, masowo produkowanych rozwiązań. Aby spełnić najwyższe standardy, zapewnić jak najlepszą jakość początkową i jak najdłuższy cykl życia płyt, CONTRACK stosuje podwójną kontrolę jakości.

Pierwsza faza kontroli jakości wykonywana jest bezpośrednio po zakończeniu produkcji – dokładnie sprawdzana jest geometria każdej płyty z osobna. Drugi etap kontroli jakości obserwowaliśmy na placu CONTRACK – wszystkie płyty danego etapu realizacji (w tym przypadku zaprezentowany został etap składający się z 13 płyt) zostają próbnie ułożone i spasowane razem ze stalowymi elementami rozjazdów. Dzięki temu producent uzyskuje pewność uzyskania precyzji oraz umożliwia wykonawcy płynne przeprowadzenie prac na docelowym miejscu budowy.

Węzeł UJ/AST – i co dalej?

Wykorzystanie technologii CONTRACK do modernizacji węzła UJ/AST w Krakowie – mieście, w którym technologia powstała – to krok w stronę nowoczesnego podejścia do remontów kluczowej infrastruktury i szansa na ograniczenie społecznych kosztów remontów, jakie ponoszą mieszkańcy. To właśnie w tak kluczowych dla komunikacji tramwajowej i samochodowej miejscach jak węzeł UJ technologia CONTRACK może sprawdzić się najlepiej – daje szansę na wydłużenie cyklu życia nawierzchni, ograniczenie czasu wykonywania przyszłych remontów (możliwość wymiany samej części stalowej), a w odpowiednich warunkach przyspieszenie realizacji prac.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tak Kraków planuje metro. Wykorzysta doświadczenia Warszawy

Komunikacja

Tak Kraków planuje metro. Wykorzysta doświadczenia Warszawy

Elżbieta Pałys 16 listopada 2025

Metro w Krakowie. Jakie firmy w kolejnym etapie konsultacji?

Przestrzeń

Kraków buduje tramwaj. Na razie nie płaci ani złotówki

Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Łukasz Malinowski 01 września 2023

Kraków. Tunel drogowy na Opolskiej dostępny dla kierowców

Przestrzeń

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

Przestrzeń

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

inf. pras. 25 lipca 2019

Zobacz również:

Tak Kraków planuje metro. Wykorzysta doświadczenia Warszawy

Komunikacja

Tak Kraków planuje metro. Wykorzysta doświadczenia Warszawy

Elżbieta Pałys 16 listopada 2025

Metro w Krakowie. Jakie firmy w kolejnym etapie konsultacji?

Przestrzeń

Kraków buduje tramwaj. Na razie nie płaci ani złotówki

Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Łukasz Malinowski 01 września 2023

Kraków. Tunel drogowy na Opolskiej dostępny dla kierowców

Przestrzeń

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

Przestrzeń

Rozjazd nakładkowy w Zabrzu

inf. pras. 25 lipca 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij